Архів парафії

Збудуємо храм разом!

Вклади свою цеглину в новий храм Божий !


цеглина іменна





                                                    Наш банер 


                                                  


Рекомендуємо


лого


Наш телеграм канал.

https://t.me/Hram77

Ікони з дерева

Підписка на новини

Введіть адресу Вашої поштової скриньки


Відписатися

Головна - Бібліотека - Святоотцівські твори - Святитель Григорій Богослов - Слова - Слово 11. Промовлене братові Василія Великого, святому Григорію, єпископу Нисському, коли він прийшов до св. Григорія Богослова за рукопокладенням йог

Слово 11. Промовлене братові Василія Великого, святому Григорію, єпископу Нисському, коли він прийшов до св. Григорія Богослова за рукопокладенням йог

Святитель Григорій Богослов Архієпископ Константинопольський


1. Друга вірного не можна нічим замінити, «Вірний друг — міцний захист: хто знайшов його, знайшов скарб. Вірному другові немає ціни, і немає міри доброті його» (Сир. 6, 14-15), й обгороджене царство (див.: Притч. 18, 19); друг вірний — скарб одушевлений. Друг вірний — дорожчий за золото й безліч дорогоцінного каміння. Друг вірний — «замкнений сад, закладений колодязь, запечатане джерело» (Пісн. 4, 12), які тимчасово відкривають і якими тимчасово користуються. Друг вірний — пристановище для заспокоєння. А коли він вирізняється розсудливістю, то це ще цінніше! Коли він високий ученістю, ученістю всебічною, яка має бути й була колись наша вченість, то це ще важливіше? А коли він і «син світла» (Ін. 12, 36), або «чоловік Божий» (1 Тим. 6, 11), або такий, що «наближається до Господа [Бога))» (Вих. 19, 22), або «муж: кращих бажань» (Дан. 9, 23), або достойний одного з подібних найменувань, якими Писання відрізняє мужів божественних, високих, які належать горньому, то це вже дар Божий і, мабуть, вище нашої гідності. А коли і приходить він до нас від друга, і притім рівночесного і чеснотою, і дружбою з нами, то це ще приємніше і солодше, і запашніше мира, що прикрашає «бороду і краї одежі»(Пс. 132, 2).


2. Чи достатньо цього? І чи точно слово зобразило вам мужа цього? Або потрібно, наслідуючи старання живописця, не раз накладати фарби, щоб передати вам словом зроблене його зображення? Отже, опишемо його повніше і виразніше. Хто найвідоміший із законодавців? Мойсей. Хто святіший зі священиків? — Аарон. Обидва брати не менш і благочестям, як і плоттю. Або краще сказати, один — «Бог фараону» (Вих. 7, 1), заступник і законодавець Ізраїлю, який входить в середину хмари, споглядальник Божественних таємниць і тайноводитель, будівничий істинної скинії, «яку збудував Господь, а не чоловік» (Євр. 8, 2); обидва ж рівно ієреї, як сказано: «Мойсей і Аарон між ієреями Його» (Пс. 98, 6). Один — князь князів, ієрей ієреїв, використовує Аарона, де тільки потрібний язик, і сам служить «замість Бога» (Вих. 4, 16). А другий трохи нижче за першого, але набагато перевершує інших гідністю і близькістю до Бога. Обидва вражають стратами Єгипет, розсікають море, переводять через нього Ізраїля, потопляють ворогів, зводять хліб з неба, то дають, то утішають, понад сподівання, воду в пустелі. Обидва перемагають Амалика святим підняттям рук і прообразуванням вищого таїнства. Обидва ведуть і поспішають у землю обітовану. Чи не знайоме щось для вас у цьому образі? Живописуюче слово чи не ясно зобразило вам зі мною однойменного і єдинодушного мужа? 3. Один з них мене помазав і того, який ховався, вивів в оточення. Не знаю, що його спонукало і чому він захопився, зробивши негідно живучого в ньому Духа. (Хоч яке жорстоке слово це, однак скажу, тому що дружба переносить все, що терпить і чує). Другий приходить утішити мене і примирити з Духом. І тепер для мене дороге його пришестя (та і як не дорожити ним тому, хто віддавав перевагу вам перед усім своїм життям?), однак докоряю йому за те, що прийшов пізніше, ніж вимагала потреба.


Для чого допомога після навали й поразки, найкращий із друзів і помічників? Для чого керманич після бурі і ліки після загоєння рани? Чи посоромився ти, заподіявши нам насильство, як братолюбний, або й сам, як маючий владу, обурився на непослух? Котрого з братів звинувачуєш і котрого звільняєш від докору? Скажу тобі словами Іова (і він ремствував на друга, хоча не на такого і не в таких стражданнях): «до тих прихильний, або кому допомагаєш, чи не цьому, у кого велика сила, чи не тому, у кого велика мудрість і знання» (Іов. 26, 2, слов’янський переклад)? А це, як бачу, буває нині з багатьма суддями, які легше вибачать найтяжчу провину людям значним, ніж легку незначним. Хоча ж ти й сам, можливо, бачиш це (мені, який ставить тебе як зразок і правило досконалості, і разом має веління не бути швидким на суд (див.: Мф. 7, 1), не дозволено і висловлювати про тебе що-небудь недобре), однак і тобі, і кожному бажаючому я готовий по дружбі відзвітувати в моїй або непокорі, як назвуть, можливо, деякі, або передбачливості й обережності, як сам себе запевняю; щоб ти бачив, що маєш друга, котрий не зовсім безрозсудний і невіглас, але може інше розглянути краще за багатьох, сміливий у тому, що гідне сміливості, і боязкий, де є місце страху, і де не боятися — страшніше за все для того, хто має розум. 4. Як же розсудите й що визнаєте кращим? Чи накажете тепер дати вам звіт, чи вважатимете це непристойним часу, тому що зібралися ми святкувати, а не судитися; чи накажете відкласти справу до іншого часу і зібрання, бо потрібне довше слово, яке дозволяє теперішній день.


Що ж скажу вам гідне цього торжества, щоб і мені самому не відпустити вас голодними, тоді як я розпорядник бенкету? Очистимо себе, браття, заради мучеників, точніше ж сказати, заради Того, для Якого й вони очистили себе кров’ю й істиною; звільнимо «від усякої скверни плоті і духа Божого» (2 Кор. 7, 1), обмиємося, «чисті будемо»(Іс. 1, 16) і самі представимо тіла наші й душі в«жертву живу, святу, благоугодну Богові» (Рим. 12, 1). Тому що для чистого ніщо так не цінне, як чистота й очищення. Будемо подвизатися заради подвижників, перемагати заради переможців, свідчити істину заради свідків. Принесемо це в дар їх подвигів, щоб і нам самим стати увінчаними і спадкоємцями тієї ж слави, яку ми віддаємо їм і яка зберігається на небесах, про яку нагадує і яку малими рисами передає побачене тут. Будемо подвизатися проти начал і влади, проти невидимих гонителів і мучителів, проти мироправителів темряви віку цього, проти духів злоби піднебесних і близьнебесних, проти внутрішньої боротьби в нас самих, у наших пристрастях, проти повстань, які щодня ззовні нас випробовують. 5. Озброїмося терпінням проти дратівливості, я звіра, проти язика, як гострого меча, і погасимо сластолюбство, як вогонь. Приставимо до слуху двері, які б своєчасно відчинялися і зачинялися, і уцнотливим око, не дамо дотику приводити нас до сказу, смаку — терзати, щоб «смерть не ввійшла у наші вікна» (Єр. 9, 21) (як, по моєму розумінню, названі почуття), і осміємо непомірність сміху, не схилимо колін перед Ваалом через убогість, не поклонимося зі страху золотому образу, будемо боятися, щоб не убоятися чого-небудь більше, ніж Бога, і щоб не осквернити гріхом образа Його. У всьому сприймемо щит віри й уникнемо всіх стріл лукавого.


Страшна ця боротьба, велике ополчення і перемога велика! Якщо для цього ми зібралися або сходимося, то справді бажане Христу наше свято, дійсно ми вшанували або вшануємо мучеників, істинно переможні лики складаємо. Якщо ж маємо на увазі догодити примхам черева, віддатися тимчасовим забавам, внести сюди тлінне, думаємо знайти тут місце для пияцтва, а не для цнотливості, і час для купівлі і справ життєвих, а не для сходження і (насмілюся так сказати) обоження, до якого служать нам посередниками мученики, то, по-перше, не знаю, чи своєчасно це. Тому що яке порівняння соломи із пшеницею, плотських забав з подвигами мучеників? Перші пристойні видовищам, а останні — моїм зібранням. Перші властиві розпусним, а останні цнотливим; перші — плотоугодникам, останні — тим, що зреклися тіла. А потім хотів би я сказати щось сміливіше, але утримуюся від лихослів’я з поваги до дня; принаймні скажу (це буде набагато скромніше), що не цього вимагають від нас мученики.


6. Отже, браття, не будемо святого звершувати нечисто, високого — низько, чесного — безчесно, і, коротко сказати, духовного — по-земному. Тріумфує і юдей, але по букві; святкує і еллін, але на догоду демонам, а в нас як усе духовне: дія, рух, бажання, слова, навіть хода й одяг, навіть помах, тому що розум на все поширюється і у всьому створює людину у Бозі; так духовне і торжество, і веселощі.


Не забороняю давати собі і прохолоду, але зупиняю всяку непомірність. Якщо ж ми збираємося і духовно святкуємо пам’ять мучеників, то хоча багато сказати, щоб ми самі отримали за це однакові з ними нагороди й успадковували ту ж славу (тому що, як думаю, для очищених кров’ю, і для тих, що уподібнюються жертві Христовій святих мучеників, готується те, чого око не бачило, вухо не чуло, і не приходило на розум людський, який свобідно творить в собі уявлення про блаженство), принаймні (що, як я стверджую, також важливо), побачимо світлість святих мучеників, увійдем в радість того ж Господа і, наскільки знаю, ясніше й чистіше просвітлимося світлом блаженної, безначальної Тройці, у Яку ми увірували, Якій служимо і Яку сповідуємо перед Богом і людьми, ніскільки не боячись і не соромлячись ні зовнішніх ворогів, ні лжехристиян, які зустрічаються між нами, і супротивників Духа. І, о якби нам до останнього зітхання з великою відвагою зберігти цю прекрасну заставу святих отців, які жили ближче до Христа і до первісної віри, — це сповідування, у якому з дитинства ми виховані, яке насамперед навчилися виголошувати, і з ним, нарешті, переселитися із цього життя, взявши з собою звідси не що інше, як одне благочестя! Бог же миру, Який хрестом примирив нас із Собою, які зробилися Його ворогами через гріх, Який благовістував «мир далеким і близьким» (Еф. 2, 17), які перебувають під законом і поза законом, Отець любові і Любов (тому що цими переважно іменами Йому угодно називатися, аби самими іменами пропонувати нам братолюбство), давши «нову заповідь» — настільки любити один одного, наскільки ми самі Ним полюблені (Ін. 13, 34). Що дозволяє робити добре насильство і терпіти його у страсі, розсудливо уступати і мати також відвагу з розумом, довершувати великі пастви і малі збільшувати благодаттю, — Він сам, з великої благості Своєї, нехай утішить нас великою утіхою і нехай веде нас уперед, пасучи з нами і спасаючи стадо; а вас нехай надихає на всяку добру справу, нехай наставить духовно тріумфувати на честь мучеників, нехай удостоїть насолодитися там, де обитель усіх, що веселяться, і коли з’явитеся в правді, нехай наситить вас видінням Своєї слави, що споглядається у Христі Ісусі, Господеві нашому. Йому слава і держава, честь і поклоніння навіки-віків. Амінь.

« Слово 10 | Слово 12 »

Розклад богослужінь:


Вечірнє богослужіння

– 17:00;

вівторок - Вечірня з акафістом до Пресвятої Богородиці ради Її чудотворного образу «Всецариця»;

четвер – Вечірня з акафістом до свт. Миколая Чудотворця (перед його святими мощами);

Божественна Літургія – 9:00.

Храм відчинений з 8:00 до 19:00.
Обідня перерва 3 13-00 до 14-00



Зібрано громадою для Української Армії:


100230 грн.


Церковний календар

10 травня. П'ятниця


Апостола Симона Зилота

Прп. Ісидори, юродивої

Апостола Симона Зилота (І). Свт. Симеона, єп. Володимирського i Суздаль­ського, в Києвi, у Ближнiх печерах (1226). Мчч. Алфiя, Филадельфа, Кипрiана, Онисима, Еразма та iнших (251). Мч. Ісихiя Антиохiйського (ІV). Прп. Ісидори, юродивої (ІV). Блж. Таїсiї (V).

Києво-Братської iкони Божої Матерi (1654).

детальніше...

11 травня. Субота


Рiвноапп. Кирила та Мефодiя

Сщмч. Мокiя

Сщмч. Мокiя (бл. 295). Рiвноапп. Кирила (869) та Мефодiя (885), вчителiв Слов’янських. Прп. Софронiя, затворника Печерського, в Дальнiх печерах (ХІІІ). Сщмч. Йосифа, митр. Астраханського (1671). Свт. Никодима, архиєп. Сербського (1325).

детальніше...

Парафіяльна школа

Публікації

Вітальне слово протоієреєві Сергію Петленку, з нагоди 60-річчя від дня народження

Всечесний отче! Мало хто із нас до кінця розуміє своє покликання і служіння. Тільки Богу відомо наскільки кожного хрест його служіння є тяжким і тернистим. Стоячи перед Вами у цей світлий день ми радіємо, що саме Ви несете цей хрест настоятеля нашої громади, - наголосив о. Григорій у своєму вітальному слові.

Коли біль не минає...

Роздуми-реквієм протоієрея Григорія Фої біля домовини отця Валерія Семанцо...

Пауза на карантин, як шлях до перегляду життєвих цінностей

Події в світі під час епідемії, як привід до роздумів про життя людини...

Наше видання


брошура


Підготовка до Святих Таїнств Сповіді та Причастя