Архів парафії

Збудуємо храм разом!

Вклади свою цеглину в новий храм Божий !


цеглина іменна





                                                    Наш банер 


                                                  


Рекомендуємо


лого


Наш телеграм канал.

https://t.me/Hram77

Ікони з дерева

Підписка на новини

Введіть адресу Вашої поштової скриньки


Відписатися

Святий Арсеній (Мацієвич)

Святий Арсеній (Мацієвич)



 

Святий Арсеній (Мацієвич)

Бл. 1697 р. — 28 лютого 1772 р.

 

Святий Арсеній (світське ім`я — Олександр) народився близько 1697 року у м. Володимирі-Волинському, в сім`ї православного священика, котрий вів свій рід з української православної шляхти. У 1728 році закінчив повний курс навчання у Києво-Могилянській Академії. Під час навчання прийняв чернечий постриг у Богоявленському Братському монастирі, при якому була Академія. Останні курси слухав уже ієродияконом. Пізніше був висвячений на ієромонаха. У 1728-1729 pp. перебував у Києво-Печерській лаврі, з 1729 р. — у Свято-Троїцькому Іллінському монастирі у Чернігові, з 1730 р. — у Спасо-Преображенському монастирі (Новгород-Сіверський), звідки на прохання митрополита Тобольського і всього Сибіру Антонія (Стаховського) його було викликано до Тобольська на місце проповідника. У 1733 р. здійснив подорож до Устюга, Холмогор та Соловецького монастиря, де полемізував з ув`язненими там старообрядцями. Внаслідок цієї полеміки написав «Увещание к раскольнику», видане тільки у 1861 р. Не виключено, що після закічення «Могилянки» був направлений до Московської Слов`яно-греко-латинської Академії, але служив певний час при синодальному домі як екзаменатор ставлеників Московської єпархії. У 1734-1737 pp. брав участь у Камчатській експедиції як корабельний священик, плавав Північно-Льодовитим океаном.

Звільнений з флоту через хворобу, св. Арсеній деякий час жив у Петербурзі, де був законовчителем тамтешнього сухопутного шляхетського кадетського корпусу, екзаменатором при Синоді, викладачем Закону Божого в гімназії при Петербурзькій Академії наук. З 1740 р. він відігравав помітну роль при члені Синоду та його «первоприсутствующем», єпископі Вологодському і Великопермському Амвросії (Юшкевичу), який тоді посідав перше місце в церковній ієрархії. Ці два ієрархи зблизилися, і єпископ Амвросій допомагав у подальшому святому Арсенію, якого у 1741 р. було висвячено на митрополита Тобольського і всього Сибіру.

Під час перебування у Тобольську св. Арсеній реформував місцеву консисторію, захищав новонавернутих тубільців від визиску та переслідувань царських воєвод, а духовенство — від втручання світського суду. Суворий клімат тяжко відбився на здоров`ї святого Арсенія.

У 1742 році у Петербурзі відбулася коронація імператриці Єлизавети Петрівни, на яку було викликано і Тобольського митрополита. 31 травня 1742 р. він був висвячений на митрополита Ростовського і Ярославльського й призначений членом Синоду. Це був найяскравіший період діяльності св. Арсенія. У Ростові він відкрив мощі митрополита св. Димитрія Ростовського (Туптала), дбав про написання його житія й сам узяв безпосередню участь у цьому, порушив справу про канонізацію Ростовського митрополита. Святий Арсеній відомий також як богослов. Виступаючи проти розкольників, він видав зі своєю передмовою і виправленнями «Феофилактово обличение поморским ответам» (М., 1745) та «Дополненное обличение ответов разкольнических пустосвятами выгорецки-ми 1723 р. предложенных» (1745). Пізніше він створив «Увещаніе бывшему Мошенскаго монастыря игумену Іоасафу, за раскол в соловецком заключении держащемуся...»(1734); антипротестантський твір «Возражение на пасквиль лютеранский, называемый Молоток на Камінь віри» (між 1745 і 1753), де підтримується книга «Камінь віри» Стефана (Яворського).

Святий Арсеній був і добрим проповідником. У бібліотеці Ярославльської духовної семінарії було 12 томів його проповідей (всього 217 проповідей), з яких надруковано лише вісім.

Одночасно святий Арсеній активно виступає проти світської влади, яка у XVIII ст. відверто втручається у справи Російської Православної Церкви, навіть пробує в деяких випадках реформувати її в протестантському дусі, прагне до безоглядного підкорення Церкви світській владі. Не бажаючи миритися з цим відвертим порушенням духу і літери Святого Письма, святий Арсеній ігнорує ряд постанов Синоду, домагається від Єлизавети І, щоб із Синоду були видалені світські особи, висловлюється за відновлення патріяршества тощо. У 1744 р. він був єдиним, хто відмовився скласти присягу, встановлену для членів Синоду, бо в ній було визнання найвищим суддею в церковних справах російського монарха. Св. Арсеній діяв цілком у дусі Святого Письма, Святої Традиції, оскільки жінка, навіть імператриця, не могла навіть формально очолювати Православну Церкву. Святий Арсеній завжди послуговувався українською мовою, і це теж не могло не насторожити імперську антиукраїнську самодержавну владу.

Ще більше загострилися його відносини з царською владою, коли в часи Петра III та Катерини II розгорнувся відвертий наступ на Православну Церкву. У грубих формах відбувалася секуляризація церковних земель, яка супроводжувалася закриттям монастирів, гоніннями на ченців. 9 лютого 1763 р. святий Арсеній виступив з протестом проти відібрання монастирських маєтностей у державний скарб й проголосив анафему проти всіх «насильствующих и обидящих святыя Божий церкви и монастыри». У березні того ж року скерував два донесення в Синод з цього приводу, де по-козацькому відчитав і Синод, і саму царицю за їхні антицерковні заміри. Розлючена Катерина II наказала його заарештувати і доставити їй для особистого допиту. Але святий Арсеній не злякався коронованої особи, дуже далекої від православ`я і елементарних моральних понять, і сміливо вказав їй на згубність політики, спрямованої проти Православної Церкви. За це святому заткнули кляпом рота і в такому стані тримали до суду, який почався 1 квітня 1763 р. Він тривав всього 7 днів, а вже 12 квітня йому було оголошено вирок: позбавити сану й заслати простим ченцем до Свято-Микільського Карельського монастиря (у 37 км від Архангельська). Але святий не скорився. Він голосно казав, що цариця несправедливо забрала у Церкви її землі, неправдою і на престол сіла, а цей престол мав дістатися царевичу Павлу Петровичу тощо. У 1766 році за доносом якогось монаха та солдата святий був підданий повторному суду вже як політичний злочинець. Наприкінці 1767 року його було позбавлено й монашества, засуджено до смертної кари. Але по «милосердию» Катерини II він був помилуваний, і під ім`ям «Андрея Враля» 8 січня 1768 p. був у 70-річному віці ув`язнений до каземату фортеці у Ревелі (нині — Таллін, столиця Естонії). Там святий Арсеній був замурований у холодному кам`яному мішку (3 на 2 м), і лише у маленьке віконце йому зрідка подавали злиденну їжу. Ніхто не мав права заходити до святого Арсенія, йому навіть не давали ніякого одягу. Він терпів тут тяжкі муки протягом 4 років і врешті упокоївся 28 лютого 1772 року. На лутці віконця він вишкрябав цвяшком вірша з Псалтиря: «Благо мні, яко смирил мя еси...»

 

Література: Попов М.С. Арсений Мациевич. СПб., 1905.

  

о. Юрій Мицик


 

Розклад богослужінь:


Вечірнє богослужіння

– 17:00;

вівторок - Вечірня з акафістом до Пресвятої Богородиці ради Її чудотворного образу «Всецариця»;

четвер – Вечірня з акафістом до свт. Миколая Чудотворця (перед його святими мощами);

Божественна Літургія – 9:00.

Храм відчинений з 8:00 до 19:00.
Обідня перерва 3 13-00 до 14-00



Зібрано громадою для Української Армії:


762980 грн.


Церковний календар

19 вересня. Четвер


кн. Федір Смоленський

кн. Ігор

Мчч. Трофима, Саватiя i Доримедонта (276). Блгв. кн. Феодора Смоленського (1299) i чад його, князiв Давида i Константина, Ярославських чудотворцiв. Мч. Зосими, пустинника (ІV). Блгв. вел. кн. Ігоря Чернiгiвського та Київського (1147).

детальніше...

20 вересня. П'ятниця


вмч. Євстафій Плакида

кн. Михайло Черніг.

Вмч. Євстафiя Плакиди, дружини його Феопистiї та синiв їхніх Агапiя i Феописта (бл. 118). Мчч. та сповв. Михаїла, кн. Чернiгiвського, i боярина його Феодора, чудотворцiв (1245). Прп. i блгв. кн. Олега Брянського (бл. 1285).

детальніше...

Парафіяльна школа

Публікації

Вітальне слово протоієреєві Сергію Петленку, з нагоди 60-річчя від дня народження

Всечесний отче! Мало хто із нас до кінця розуміє своє покликання і служіння. Тільки Богу відомо наскільки кожного хрест його служіння є тяжким і тернистим. Стоячи перед Вами у цей світлий день ми радіємо, що саме Ви несете цей хрест настоятеля нашої громади, - наголосив о. Григорій у своєму вітальному слові.

Коли біль не минає...

Роздуми-реквієм протоієрея Григорія Фої біля домовини отця Валерія Семанцо...

Пауза на карантин, як шлях до перегляду життєвих цінностей

Події в світі під час епідемії, як привід до роздумів про життя людини...

Наше видання


брошура


Підготовка до Святих Таїнств Сповіді та Причастя