Архів парафії

Збудуємо храм разом!

Вклади свою цеглину в новий храм Божий !


цеглина іменна





                                                    Наш банер 


                                                  


Рекомендуємо


лого


Наш телеграм канал.

https://t.me/Hram77

Ікони з дерева

Підписка на новини

Введіть адресу Вашої поштової скриньки


Відписатися

Головна - Бібліотека - Історія - Мати церков руських - Архиєпископ Димитрій (Рудюк) - ``Десятинна церква - початок і вінець священних споруд Старого Києва``

``Десятинна церква - початок і вінець священних споруд Старого Києва``

Православний храм - дім Бога живого, місце нашого з Ним спілкування. Коли віра християнська прийшла в Київську Русь-Україну, то відразу стали будуватися храми. Великі київські князі від початку вручили землю руську заступництву Божої Матері. Саме тому по величезних просторах Київської держави будувались собори і церкви на честь Її славного Успіня .

Матір`ю ж усім цим соборам і церквам була перша кам`яна церква - Успіня Пресвятої Богородиці (Десятинна), що її був князь благовірний і рівноапостольний Володимир святий спорудив після хрещення Київської Руси-України. Із Києва по всій Русі засвітило Сонце Правди і промінням віри православної всю землю нашу зігріло. Київ називати стали матір`ю городів руських, а церкву Десятинну Святої Богородиці - матір`ю церквам руським. Через множество святих угодників Божих, побудованих соборів, церков та заснованих монастирів землю києво-руську святою назвали, а Київ - Єрусалимом другим, бо обрала собі в уділ Пресвята Богородиця землю нашу. Пророцтво апостола Андрія Первозванного стало збуватися…

Літописні повідомлення про Десятинний храм досить чітко нам подають час його заснування. Так, в редакції "Повісті минулих літ", що вміщена в Іпатіївському списку читаємо під 991 роком: "Потім же, коли Володимир жив у законі християнському, надумав він спорудити камінну церкву святої Богородиці, і, пославши (послів), привів майстрів із греків, (і) почав зводити. А коли скінчив споруджувати, прикрасив він її іконами, і поручив її Анастасові-корсунянину, і попів корсунських приставив служити в ній. Він дав сюди все, що взяв був у Корсуні, - ікони, і начиння церковне, і хрести". 
Про причини побудови князем Володимиром Десятинного храму читаємо в історика Церкви Є. Є Голубинського: "Насаджена на Русі Церква Християнська вимагала зовнішнього представництва, йде тут мова про споруду, яка б була церквою всієї Русі і матір`ю всіх церков руських". 

Далі ж у Літописі вже під 996 роком читаємо: "Коли ж Володимир побачив, що церкву завершено, він увійшовши до неї, помолився Богу,(помолився за Русь, подібно до Соломона(3Цар.8.22), авт.) говорячи: "Господи Боже! Поглянь із небес, і побач, і одвідай сад Свій, і зроби, (щоб те), що насадила десниця Твоя, люди сії новії, серце яких Ти навернув єси до істини, (могли) пізнати Тебе, Істинного Бога. І поглянь Ти на церкву осю, що її спорудив я, недостойний раб Твій, на честь Матері, яка породила Тебе, і Приснодіви Марії Богородиці. І якщо помолиться хто в церкві сій, то почуй Ти молитву його і відпусти всі гріхи його благання ради Пречистої Богородиці".

А коли він помолився, то сказав так: "Осе даю церкві сій, святій Богородиці, од маєтності своєї і од моїх городів десяту частину". І, написавши, положив він присягу в церкві сій, (і) сказав: "Якщо се одмінить хто, - хай буде проклят". І дав він десятину Анастасові - корсунянину, і справив тоді празник великий у той день боярам, і старцям городським, і вбогим роздав багато добра". Після цих двох чималих цитат із Повісті минулих літ хотілося б зупинитися і звернути увагу на виділені нами слова. 

Перш за все великий князь і просвітитель Руси-України Володимир ствердив призначення новозбудованого храму тільки для молитви і відпущення гріхів тим, хто буде молитися в ньому і друге - хто порушить закон "десятини", суворо заявляє князь - буде проклятий. Чи не здається нам усім, шо вже тільки із цих двох мотивів нам православним киянам ХХІ століття слід відродити храм цей для молитви і для того, щоб зняти накликане прокляття…

Церкву Богородиці Десятинну освячував другий Київський митрополит Леонтій, а настоятелем було поставлено Анастасія Корсунянина, як називає його літописець Нестор. Про те, що князь Володимир винагородив церкву свою великим багатством читаємо ще і в Церковному уставі князя Володимира. В першій його частині зазначено: "…создах Церков Десятинную Святия Богородиці и дах еи десятину по всеи Рускои земли во своїм княжении десятую вікшу, а у торгу десятую неділю, а из домов на всякое літо от всего прибитка и от лова княжа, и от стада, и от мита чюдному Спасу (мова ще йде про церкву Спаса на Берестовім, авт) и Святия Богородици, городи и погости, села и виногради, земли и борти, озера (и) ріки волости и дани с всими прибитки, десятое в всем царстві и княжении". 
Дата ж самого освячення церкви викликала в істориків чимало інтересу. За одними повідомленнями це було 11 травня, а за другими 12 травня. Вже згадуваний історик Церкви професор Є. Є. Голубинський ймовірнішою датою освячення вважає все таки 11 травня припускаючи, що князь Володимир і митрополит грек Леонтій бажали, щоб щорічне свято її освячення співпадало з великим константинопольським святом заснування міста Царгороду, столиці православної Візантії. 

Про те, що цей день освячення Десятинної церкви 11 травня був встановлений, як перше щорічне церковне свято в Київській Русі-Україні знаходимо в Пролозі і в Київській слідуваній Псалтирі 1756 року. 
Цей перший у Київській Русі мурований храм не міг не викликати благоговійного подиву серед тодішніх киян та численних відвідувачів матері городів руських. Сучасники порівнювали його з небесами. Захоплювати їх мусіли самі розміри будови 32х42 метри. Десятинна церква в архітектурному плані вигляділа як хрестово-купольна шестистовпна споруда. Зарубіжні дослідники виводять її структуру з провінційного базилікового типу архітектури, відомого в Х століття у Херсонесі та Болгарії. Натомість писемні джерела ХІV століття вказують, що храм був багатокупольним. 

Так Воскресенський літопис, на який посилається архиєпископ Чернігівський Філарет Гумілевський в своїй "Истории Русской Церкви", стверджує, що Богородична Десятинна церква в Києві була з 13-ма куполами. 
Багатство внутрішніх вишуканих форм, фресок, мозаїк і кам`яних деталей: мармурових колон, шиферних різних плиток, карнизів захоплювало подорожуючих. Ці прикраси мав на увазі блаженний митрополит Іларіон, коли говорив в Похвалі рівноапостольному князю Володимиру: "…і в красу зодягнув святі церкви".

Розклад богослужінь:


Вечірнє богослужіння

– 17:00;

вівторок - Вечірня з акафістом до Пресвятої Богородиці ради Її чудотворного образу «Всецариця»;

четвер – Вечірня з акафістом до свт. Миколая Чудотворця (перед його святими мощами);

Божественна Літургія – 9:00.

Храм відчинений з 8:00 до 19:00.
Обідня перерва 3 13-00 до 14-00



Зібрано громадою для Української Армії:


100230 грн.


Пасхалія

28 квітня. Неділя

Вхід Господній у Єрусалим

Церковний календар

19 квітня. П'ятниця


Т. Вечеря

Прп. Іоана Ветхопечерника (VІІІ). Мчч. Феони, Христофора i Антонiна (303). Сщмч. Пафнутiя, єп. Єрусалимського. Свт. Георгiя, спов., єп. Антиохiї Писидій­ської (813–820). Свт. Трифона, патр. Константинопольського (933). Прп. Никифора, iгумена.

детальніше...

20 квітня. Субота


В. Пятниця

Мч. немовляти Гавриїла Бєлостоцького

Прп. Феодора Трихини. Прп. Олександра Ошевенського (1479). Мч. немовляти Гавриїла Бєлостоцького (1690). Свтт. Григорiя (593) i Анастасiя Синаїта (599), патрiархiв Антиохiйських. Прп. Анастасiя, iгум. Синайської гори (695).


детальніше...

Парафіяльна школа

Публікації

Вітальне слово протоієреєві Сергію Петленку, з нагоди 60-річчя від дня народження

Всечесний отче! Мало хто із нас до кінця розуміє своє покликання і служіння. Тільки Богу відомо наскільки кожного хрест його служіння є тяжким і тернистим. Стоячи перед Вами у цей світлий день ми радіємо, що саме Ви несете цей хрест настоятеля нашої громади, - наголосив о. Григорій у своєму вітальному слові.

Коли біль не минає...

Роздуми-реквієм протоієрея Григорія Фої біля домовини отця Валерія Семанцо...

Пауза на карантин, як шлях до перегляду життєвих цінностей

Події в світі під час епідемії, як привід до роздумів про життя людини...

Наше видання


брошура


Підготовка до Святих Таїнств Сповіді та Причастя